lørdag 11. mai 2019

DET VI IKKE SER

Jeg tror ikke på radiobølgene 😁Jeg kan jo ikke se dem, da kan de ikke finnes. Dessuten så ramla dab radioen ut nå i stad, dårlig signal der gitt... Men så virka plutselig radioen igjen, så kanskje radiobølgene finnes alikevel... Utrolig rart med det der... Hvor er radiobølgene liksom. Hvordan ser de ut? Skjønner meg ikke på det der tekniske jeg, men er glad når det funker. Vinden ser vi heller ikkje, men vi kan se resultater av vinden, enten det er ødeleggelser storm, eller en mild bris som rGud sitter på tronen, Jesus er også der. Når Jesus reiste til himmelen, etterlot Han oss ikke farløse, men sendte personen Den Hellige Ånd til oss. Ja, Han er en person. Det går an å snakke med Den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd er like virksom i dag som for 2000 år siden og ønsker å ha en relasjon med oss. Han er den som ble sendt for å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Han er den som skal virke i oss til å ville å virke til Guds vilje. Han er den som er hos oss alle dager og som hjelper oss å gå i ferdiglagte gjerninger som Gud har lagt klare for oss. Han er den vi trenger i hverdagen. Han er den kilden med det levende vann som gjør at vi ikke trenger tørste mer... I den relasjonen kan man få påfyll av nye krefter til enhver ny dag.asler i bladene på trærne, eller stryker deg forsiktig på skinnet.

Akkurat som f.eks. radiobølgene er det også med Den 
Hellige Ånd. Man kan ikke se Ham, men man kan kjenne
 at  Han er nær, dersom man ønsker det. Men det er som med radiobølgene. Hvis det er dårlig signal og forstyrrelser, får man ikke kontakt... Han er en gentleman som ikke trenger seg på. Man må koble seg på, ta et bevisst valg. Og måten man kan koble seg på er ved å bruke tid sammen med treenigheten. Gud, Jesus og Den Hellige Ånd. 

,



Gud sitter på tronen, Jesus er også der. Når Jesus reiste til himmelen, etterlot Han oss ikke farløse, men sendte
 personen Den Hellige Ånd til oss. Ja, Han er en person. Det går an å snakke med Den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd er like virksom i dag som for 2000 år siden og ønsker å ha en relasjon med oss. Han er den som ble sendt for å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Han er den som skal virke i oss til å ville å virke til Guds vilje. Han er den som er hos oss alle dager og som hjelper oss å gå i ferdiglagte gjerninger som Gud har lagt klare for oss. Han er den vi trenger i hverdagen. Han er den kilden med det levende vann som gjør at vi ikke trenger tørste mer... I den relasjonen kan man få påfyll av nye krefter til enhver ny dag.




I Guds nærvær ved Den Hellige Ånd, det er der helbredelser skjer til både sjel og kropp. Det er derfor man hører om at mange blir helbredet der hvor det skjer mye tilbedelse og lovsang, med fokus på Gud. Den Hellige Ånd har i når vi tilber i Ånd og sannhet. Det å løfte blikket bort fra oss selv og problemene våre hva de nå enn består i. Det å løfte blikket opp på problemløseren... Vi trenger ikke en gang alltid å be om det ene eller andre... Det holder å løfte blikket opp i takk og beundring til Gud kan forløse det vi trenger fra Gud.

Slukk ikke Den Hellige Ånd står det i bibelen. Gjør ikke Den Hellige Ånd sorg. Den Hellige Ånd har følelser, Han kan slukkes, flammen i våre liv kan dø ut... Tro meg. Jeg har opplevd det. Bekymringer, tidstyver, feilvalg og å droppe tid med Gud. Det farlige er at det skjer så umerkbart gradvis. Man går fra å droppe tid med Gud en dag i ny og ne, for så å bare bli sløvere. Til slutt har alle andre ting tatt så mye plass i livet at det ikke er rom til Gud, Jesus og Den Hellige Ånd, og man blir likegyldig til det. Jesus som før hadde en plass i livet ditt, og som du tjente er plutselig satt på sidelinjen mens du løper ditt eget løp. Man kan til og med gå i kirke/menighet og være så lunken som bare det. 

Jeg snakker av erfaring. Flammen er nylig blitt tent i livet mitt igjen, og nå skal jeg sørge for å holde den brennende. Gud skal ha hele meg, ikke bare en del. Gud skal få ta roret og lede meg hvor Han vil. La Gud få bruke meg igjen til å lede mennesker til et evig liv og be for syke. Har jo sett helbredelser skje når jeg har bedt for folk, alikevel tillot jeg meg selv å bli lunken og sløv. Andre ting ble viktigere enn Gud. Jeg sier ikke at familie, venner, jobb og fritidsaktiviteter ikke er viktig... men det er viktig at man har Gud med på veien, at Han er den vi er overgitt til og stoler på.

For hvor ble det av de første gjerningene som skulle følge de som tror? 

«Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med nye tungemål. De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet.»
‭‭Markus‬ ‭16:17-18‬

«Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror på meg, han skal også gjøre de gjerningene jeg gjør. Og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far. Og hva som helst dere ber om i mitt navn, det skal jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i Sønnen. Om dere ber meg om noe i mitt navn, så skal jeg gjøre det! Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud. Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere.»
‭‭Johannes‬ ‭14:12-17‬ ‭

«Jeg vet om dine gjerninger, at du verken er kald eller varm. Det hadde vært godt om du var kald eller varm. Men fordi du er lunken, og verken kald eller varm, vil jeg spy deg ut av min munn. Fordi du sier: Jeg er rik, jeg har overflod og har ingen nød - og du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken, så råder jeg deg at du kjøper av meg: Gull, lutret i ild, for at du kan bli rik, og hvite klær, for at du kan være kledd i dem og din nakenhets skam ikke skal bli stilt til skue, og øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se. Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg! Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg. Den som seirer, ham vil jeg gi å sitte med meg på min trone, likesom jeg òg har seiret og har satt meg med min Far på hans trone. Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene!»
‭‭Åpenbaringen‬ ‭3:15-22‬ ‭NB‬‬


Vi trenger Den Hellige Ånd for å kunne være i tjeneste og til å leve rett. Gud vil at vi skal ha felleskap med Ham for å utruste oss med sin kraft, og for at vi skal gjøre de første gjerninger. Hvordan kan vi legge hender på syke eller sette mennesker i frihet...

Det skjer ikke ved makt, ikke ved kraft men ved min Ånd sier Gud... i møte med mennesker som trenger legedom, trenger vi Den Hellige Ånd. Jesus vil virke i oss. Vi er kanaler for Guds kraft, ved at Gud virker gjennom Den Hellige Ånd som allerede bor i oss. Men for å være disse redskapene må vi være overgitt til Gud, gi Han kontrollen. Lydighet er en nøkkel. Jeg har selv bestemt meg for å prøve så godt jeg kan å være lydig , og om noen spør meg om jeg kan be for dem enten til legedom eller andre ting, så skal jeg svare ja.

Den Hellige Ånd peker på Jesus. Det er Jesus som er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen Gud uten gjennom Jesus. Men Den Hellige Ånd er vår hjelper på vår vandring på jorden.

«Men går jeg bort, kan jeg sende Ham til dere.» Joh 16:7

Ta imot det Gud har for deg nå. Bli fylt av Ånden i Jesu navn. Amen.

Gud velsigne deg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar