mandag 13. mai 2019

HVOR BLE ILDEN AV?


Hvor ble ilden av? 

Hvor ble den av, den brannen jeg en gang hadde på innsiden? Ilden som brant for at andre mennesker skulle få oppleve Jesus og alt det Han har for dem? Ilden som gjorde at mennesker rundt meg ble møtt av den Jesus jeg kjente. Jeg ba for syke som ble helbredet, spredte evangeliet, hadde vitnesbyrd både her og der og ba med mennesker til frelse. Jeg reiste alene til sarons dal uten at jeg kjente en sjel. Kun for å bli med til Sicilia å spre evangeliet. Jeg var tett på demonbesatte mennesker som ble satt i frihet i Tanzania. Da reiste jeg også med ukjente. Bortsett fra to av lederne der. Jeg har sett masse, opplevd masse. Alikevel... ble ilden i meg borte.

Langsomt, så gravis, uten at jeg merket det sluknet ilden. Det er som når man fyrer i ovnen. Følger man ikke med og hiver inn ny ved før ilden slokner, så dør ilden ut og man må tenne ilden på ny. Jeg lot ikke Den Hellige Ånd holde ilden i meg levende. Prøvelser, feilprioriteringer og tidstyver tok over. I stedet for å søke Gud i prøvelser, prioriterte jeg andre ting. Tyven kommer for å myrde, stjele og ødelegge. Og jeg lot ham. Han kom med motløshet og tungsindighet. Stjal gleden osv. Dette
skjedde etter at jeg var i Afrika. Djevelen satte nok alle instanser inn for å ødelegge meg. Han skalv nok i sine knær mot meg som ville tjene Gud og ville ødelegge. Alene tiden med Gud ble sjeldnere og sjeldnere prioritert, så ble ilden til glør, og glørne til aske. Brannen ble borte. Jeg hadde faktisk klart å slukke Den Hellige Ånd i meg. 

I mange år etterpå har jeg følt meg udugelig og utilstrekkelig for både Gud og for mennesker. Alt stoppet opp når ilden sluknet. På stedet hvil har jeg vært i mange år uten rom for utvikling. Men det er klart, noe utvikling har jeg hatt. Har jo fått meg både mann og barn. De har jo krevd sitt 😁, og jeg har fått utvikle meg på hjemmebane og blitt god å bake 😂De har hatt førsteplassen, jeg har satt meg selv helt på sidelinjen. Og Gud, joda... Vi har alltid bedt aftenbønn med barna, men 
det er fort gjort at det blir rituale, uten Ånd... bare ord.
Det er bra å bruke tid og krefter på familien, men alikevel 
har jeg prioritert feil. Man skal leve overgitt til Gud så Han
kan gjøre sin vilje både i våre liv og i familiene våre. Livet som en lunken kristen, der saltet har mistet sin kraft er jammen et kjedelig kristenliv.

Ikke lever man som verden, og ikke lever man helt som man skal gjøre som kristen... Det er en tung plass å være. Man føler på en måte at man lever i en tom tilværelse. Tro uten gjerninger er en død tro (jak.2:20). Man lever ikke, bare eksisterer. Man er i et slags venterom... Man vet at man ikke er der man er ment å være. Livet står på vent. Og igjen vil jeg igjen presisere; jeg har en mann og barn å være glad i og som jeg har brukt tid med... men man går alltid på halv tank fordi man kjenner at noe mangler. Jeg har vært med i lovsangen også, men følt meg feil, fordi jeg ikke har vært helt med Gud i mitt hjerte. Jeg har ikke vært HELT overgitt til Gud. Og jeg har aldri følt meg god 
nok for Gud. Lille meg, en i mengden, en prikk i universet
. Hvordan kan Gud ha bruk for meg liksom? En ting er å 
tro på Gud, men når man går og tror og tenker at alle 
andre er gode nok for Gud, at Gud bryr seg om alle andre, men ikke meg... man føler seg glemt av Gud, og ikke god nok for noen... Men vet du hva... Jeg er god nok. Gud vil ha meg, Han elsker meg og vil bruke meg...

Så om du er der nå og har mistet håpet og troen på at du er god nok for Gud og elsket... Da har jeg en beskjed til deg... Han har gode tanker om deg, tanker om framtid og håp... Han har bruk for DEG!

Slå fra deg alle løgntankene om at du ikke er god nok. De er ikke fra Gud. De er fra han som har kommet for å myrde, stjele og ødelegge. Han vi ta fra deg troen og så klart han vil hindre deg i å tjene Gud. Han vil ta fra deg håp og glede. Han skjelver i frykt for Gud og for dem som vil tjene Gud... I Jesu navn, stå opp og proklamer seier 
over djevelen og hans verk, i Jesu navn. Amen. I Jesu navn har vi autoritet over djevelens makt og kan 
overvinne det onde. Jesus har kjempet mot djevelen og 
vunnet og vi er på lag med Jesus.

Takk Gud som tok tak i meg, Han ga meg ikke opp. Han ristet liv i de døde bein. Han vekket meg opp fra søvnen. Jeg tok en bestemmelse : «Gud, alt tilhører deg. Jeg gir meg selv og alt jeg eier i Dine hender. Gjør med meg hva du vil.» Jeg tok en bestemmelse. Lunkenheten er over, jeg vil tjene Gud. Jeg vil leve...

«Jeg lever ikke lenger selv, det livet jeg nå lever lever jeg i troen på Han som elsker meg og ga seg selv for meg.»  Gal.2:20 

Om jeg lever lever jeg for Herren og om jeg dør så dør jeg for Herren. Etter at jeg tok denne bestemmelsen har jeg opplevd Guds nærvær så nært til stede i livet mitt. En bestemmelse om å leve nær Gud, ha nær relasjon med 
Han i både bønn, lovsang og i ordet har ikke bare ført meg nærmere Gud, men jeg har også opplevd seier i eget
liv og Gud har fått bruke meg. Det begynner i det små.
 Jeg har vært plaget med vondt i ryggen, nakken og skuldrene siden jeg var tenåring. Og de siste årene plaget med hodepine mange ganger i løpet av en måned. Sånn stort sett 1-3 ganger i uka, og brukt mye smertestillende. Det er nå blitt noen uker siden jeg tok denne avgjørelsen, og jeg kan ærlig med hånden på hjertet si at jeg ikke har hatt vondt i hodet en eneste dag siden... og ryggen er bedre... jeg kjente en slags varme spre seg i ryggen mens jeg ba en kveld. Guds nærvær helbreder. Jeg har også ved noen anledninger fått lagt hender på noen til helbredelse, noen har blitt gode der og da, noen bedre... Hvorfor ikke alle blir momentant helbredet kan jeg ikke svaret på. Det er kun Gud som kan helbrede og som har svar på dette. Men jeg er et villig redskap som Gud kan få bruke. Og jeg erfarer at Han hører, og jeg ber med tro i 
min bønn... En tro som jeg ikke har fått til selv, men som Den Hellige Ånd har plantet ned i hjertet mitt ved sitt 
sterke nærvær i livet mitt den siste tiden.


Jeg har tatt masse feilprioriteringer i livet, men nå overlater jeg Jesus til å leve meg og vise meg den vei jeg skal vandre. Han vil åpne og lukke dører.

Din vilje skje Gud, ikke min. Takk for at du elsker meg, med mine feil og mangler... takk for at jeg er god nok. Led meg frem i Jesu navn.

Tenk at Guds kraft også kan fullendes i min skrøpelighet, ikke bare i alle andres 😁...

God nok... Jeg vil aldri slukke ilden igjen. Jeg skal holde den levende til jeg er hjemme hos Jesus. Det er en ting å 
kunne bibelen, og tro på hva man leser. En annen ting er å leve i det som står i bibelen og tro at det gjelder for meg... Tror vi ordet med hjertet eller med hodet, og lever vi det?

Som f.eks. «Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med nye tungemål. De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet. Så ble Herren Jesus, etter at han hadde talt dette til dem, tatt opp til himmelen, og han satte seg ved Guds høyre hånd. Men de gikk ut og forkynte overalt. Og Herren virket med og stadfestet Ordet ved de tegnene som fulgte med.»
‭‭Markus‬ ‭16:17-20‬ ‭

«Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror på meg, han skal også gjøre de gjerningene jeg gjør. Og han skal 
gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til min Far.»
‭‭Johannes‬ ‭14:12‬ ‭

Gud sendte oss Den Hellige Ånd som er i oss og med oss, og ved Den Hellige Ånd som ble utgiytt da Jesus gikk til sin Far som det står, gjorde at vi som kristne også skal representere himmelen ved å gjøre disse gjerningene.

Og menneskene skal se de gjerningene dere gjør, og prise deres far i himmelen. Vi må strebe etter nådegavene. Det er når Den Hellige Ånd blir virksom og overbeviser mennesker om synd, rettferdighet og dom at mennesker blir frelst. Og ved å se at Jesus gjør under også i dag, gjennom sine disipler. De som lever nå i dag...



«For jeg er ved loven død for loven for å leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, 
han som elsket meg og ga seg selv for meg. Jeg forkaster ikke Guds nåde. For er rettferdighet å få ved loven, da er altså Kristus død uten grunn.»

‭‭Galaterne‬ ‭2:19-21‬ ‭




«Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren» Josva 24:15




«Jeg har stridd den gode strid, fullendt løpet, bevart troen.» 2. Tim. 4:2

‭‭





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar