onsdag 15. mai 2019

La lyset skinne ut til mennesker.

«Igjen talte Jesus til dem og sa: Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.»
‭‭Johannes‬ ‭8:12


I stor undring etter å ha kjent Guds nærvær så sterkt en periode nå, spurte jeg Gud en kveld: «Hva vil du meg Gud? Og jeg sa til Han: «Ta meg, form meg og bruk meg til hva du vil... Gi meg en drøm i natt som viser Din vilje med meg. Jeg vil ikke bare være mamma, kone og vaske hus. Jeg vil mer... gjøre noe for deg... Hva som helst?»

Skummelt å si til Gud at Han skal bruke meg til akkurat
 det Han vil... Aner jo ikke hva utfallet blir. Men etter å ha kjent at Han er så spesielt nær, så må det jo være noe Han vil med det. Kanskje denne bloggen er en del av det. Kan iallefall vitne om min trosreise og livsreise her☺️.

Men anyway. Den natta hadde jeg en drøm. Eller et syn, ikke vet jeg. Jeg så det egentlig når jeg våknet... 

Jeg så meg selv stå på en scene foran en stor folkemengde jeg ikke så enden på. Det var på en måte en 
litt kald, mørk atmosfære i folkemengden. Fargene gikk i blåsvart. Og jeg kunne føle at de levde i mørke. Plutselig kom en bred, sterk lysstråle fra himmelen og skinte rett ned på meg der jeg sto. Så lyste den på en måte gjennom meg, videre utover mot folkemengden som sto foran meg. (Mitt eget ansikt ble så opplyst av strålen at jeg ikke kunne se ansiktet mitt). Strålen som gikk ut til menneskemengden var like sterk som den som kom ned i meg fra himmelen, men litt tynnere. Vanskelig å forklare 
hva jeg så... Så stoppet synet...

Vanskelig å tyde syn og drømmer, men for å dra dette inn i både mitt liv og du som leser dette, kan jeg vel si så enkelt som at vi er kalt til å være lys i verden. Men vi er ikke kalt til å skinne vårt eget lys. Vi er kalt til å la Guds lys skinne ved Den Hellige Ånd, gjennom oss kristne. Den Hellige Ånd ble utøst fra Gud ned i oss, og skal skinne videre ut til verden. Lyset bryter mørket. Jeg husker i 
dette synet så var menneskene i mørke, det så mørkt og kaldt ut... men så kommer Guds lys og skinner gjennom meg og bryter dette mørket. 

Vi er kalt til å fortelle mennesker om Jesus, verdens håp og lys. Verdens frelser. Vi er først og fremst kalt til å lede mennesker til tro på Jesus så de kan bli frelst og få et evig liv i himmelen. Men vi er også kalt til å gjøre det som Jesus gjorde, og til og med større gjerninger enn dette 
står det i bibelen. Vårt kall er større enn vi forstår. Ja, vi er kalt til å være et godt medmenneske som hjelper til og viser nestekjærlighet i ord og gjerning ved dugnader, hjelpe mennesker, godhet osv. Selv om det er så klart at vi skal dette også... Men Gud vil mer. Han vil frelse og helbredelse. Han vil sette mennesker i frihet. Ja, gode godhet i seg selv kan lede til omvendelse, så det kan absolutt være en dør inn. Bare så dere ikke misforstår. 


I små steg kan vi gå ut av komfortsonen og bryte nytt land i våre liv. Og vi går ikke i egen kraft, men i Den Hellige Ånds kraft. Han virker med og stadfester ordet ved tegn og under som følger med. Men det betinger også at vi som troende holder oss nær til Gud, ellers skjer det ingenting. Og vi må tro. Det står at vi skal få når vi ber i tro. Og at Herren lønner dem som søker Ham med i Ånd og sannhet. Altså søker Han, ikke søker bare å få svar på 
en kort bønn du har. Vi må søke Han...
Og troen... den kommer av forkynnelsen, men jammen så har jeg erfart hvordan troen i meg vokser når jeg har personlig tid sammen med treenigheten... og ikke minst når jeg får be for syke eller smerter og opplever at ting skjer... så vi må våge mer... Det er jo tross alt ikke oss det kommer an på. Vi kan ikke helbrede ei flue. Det er kun Han som kan 😁Og troen styrkes mens vi går, og mens vi holder oss nær til Gud. Det er i den relasjonen troen 
vokser. Troen er gitt oss av Gud, vi kan ikke skape tro i oss selv...

Og Jesus kan ikke alltid forklares, men må erfares. Derfor er det så viktig at mennesker opplever det uforklarlige. At det ikke bare blir ord. Bokstaven slår ihjel, men Ånden gjør levende. Vi trenger å la Den Hellige Ånd få tid til å virke i oss og gjennom oss, og vi må bruke tid sammen med Den Hellige Ånd. Så er Han den hjelperen som ble 
sendt til oss.

Så må vi bare øve opp frimodigheten vår. Lettere sagt enn gjort. Iallefall kjenner jeg at dette biter meg litt i huden. Jeg er litt sjenert og usikker på meg selv.  Føler meg liten og ubetydelig. Det finnes så mange som får til så mye i livet, nettopp fordi frimodighet har stor lønn i tillegg til at de er sikre på seg selv og har talenter :-) Jeg føler meg nok som ei maur i ei maurtue egentlig... Men 
når jeg tenker meg om så vet jeg ikke hvordan mauren har det i maurtua si 😁... de samarbeider jo i byggeprosjektet og innsamlinga si. Og de står på. Ikke sikkert det er like mye sjenanse og mindreverdighetsfølelser i dyreverden 😂. Ikke vet jeg. Men vi har uansett mye å lære av mauren. 

Men stå på folkens. Dette var dagens lille vitaminpille fra meg. Ønsker dere Guds rike velsignelse og fred. 


«Herrens Ånd er over meg, fordi Herren har salvet meg til å forkynne et godt budskap for de fattige. Han har sendt meg til å forbinde dem som har et nedbrutt hjerte, til å utrope frihet for de fangne og frigjørelse for de bundne, til å utrope et nådens år fra Herren og en hevnens dag fra vår Gud, til å trøste alle sørgende, til å gi de sørgende i Sion hodepryd istedenfor aske, gledes olje istedenfor 
sorg, lovprisnings drakt istedenfor en avmektig ånd.»
‭‭Jesaja‬ ‭61:1-3

«Dere er jordens salt! Men om saltet mister sin kraft, hva skal det da saltes med? Det duger ikke lenger til noe, uten til å kastes ut og tråkkes ned av menneskene. Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Heller ikke tenner noen et lys og setter det under et kar, men i lysestaken. Da lyser det for alle som er i 
huset. Slik skal dere la lyset deres skinne for menneskene, så de kan se de gode og prise sin Far i himmelen. Matt. 5:13-16

https://youtu.be/GMl1TGnlizY


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar